pic's of main's title
گزارشی از نهمین گردهمایی کمیته جستجو و نجات هیئت‌های استانی سراسر کشور / با شعار؛ «آموزش رمز بقا در کوهستان» + عکس

۲۳ آذر ماه ۱۴۰۲ ...

1402/09/26
375
متن خبر

‎نهمین گردهمایی سالانه کمیته جستجو و نجات هیئت‌های استان‌های کشور در محل ساختمان مديريت بحران منطقه يك استان تهران, روز پنجشنبه مورخ 1402.09.23 با شعار  " آموزش رمز بقا در کوهستان" برگزار گردید:

‎در این همایش رضا زارعی رییس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی, دکتر حمید مساعدیان رئیس کمیته جستجو و نجات, اعضای کمیته جستجو و نجات، آقایان رضا ایاز رئیس کمیته کمیته همگانی، تنها و تیموری کمیته پناهگاه‌های فدراسیون، بیات بارونی رئیس بخش باشگاه‌ها، دکتر کبادی رئیس اداره پایگاه‌های کوهستان سازمان امدادونجات هلال احمر و روسای کمیته‌های جستجو و نجات استانها حضور داشتند.

‎در این همایش و علیرغم دعوت فدراسیون, غیبت نمایندگان ستاد مدیریت بحران کشور محسوس بود.

‎جلسه راس ساعت 8 با خوش آمدگویی از حضور مسئولین کمیته‌های جستجو نجات استان‌ها توسط دکتر مساعدیان آغاز و در ادامه رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی ضمن تقدیر از تلاش های کمیته های جستجو و نجات در جهت پیشگیری از حوادث کوهستان و حضورشان در عملیات های سخت کوهستان لازمه همسویی و همکاری لازم را با جمعیت هلال احمر بیان نمودند.

زارعی با بیان اینکه کمیته های فدراسیون، هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در استان‌ها و شهرستان‌ها و باشگاه‌ها؛ بازوهای اجرایی فدراسیون هستند، از مسئولین هیئت‌های استان‌ها و مسئولین کمیته جستجو و نجات استان‌ها درخواست کرد؛ با تلاش بیشتر نسبت به آگاه ساختن مسئولین استانی و باشگاه‌ها در خصوص رعایت مسائل ایمنی و ضرورت توجه به آموزش, فدراسیون را در افزایش آگاهی عمومی و کاهش آسیب ها و تلفات ناشی از حوادث کوهستان یاری نمایند.

‎وی آموزش را رکن اصلی هر فعالیت ورزشی خواندند و از مباحث آموزشی به عنوان پایه‌های تربیت نیروهای کارآمد یاد کردند.

‎در ادامه؛ دکتر مساعدیان با قدردانی از زحمات ریاست و پرسنل محترم سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه پر هزینه ترین خدمات امداد رسانی در سازمان امداد و نجات هلال احمر، امدادرسانی به کوهنوردان و طبیعت‌گردان است،  تعامل فدراسیون و جمعیت هلال احمر می تواند در کاهش بروز حوادث و همچنین افزایش کیفیت خدمات رسانی در زمان وقوع حوادث ( نظیر حادثه اشترانکوه و سایر حوادث کوهستان) و حتی امدادرسانی به حوادث طبیعی و دیگر حوادث کوهستان برای هموطنان بسیار موثر باشد.

‎وی با ذکر این موضوع که بر خلاف حوادث جاده ای و کثرت جان باختگان آن, حوادث مربوط به کوهستان به دلیل جذابیت رسانه ای, موجب ایجاد هیجان منفی در جامعه می شود، عنوان كرد؛ تمام تلاش امدادگران فارغ از هیجانات تنها برای نجات جان مصدومین است.

‎در ادامه با صحبت‌های علی عسگری روزبهانی نایب رییس و مسئول بخش ایمنی کمیته جستجو و نجات فدراسیون، به موضوعات ذیل پرداخت و عنوان داشت:

‎ما به عنوان مسئولین کمیته‌های جستجو و نجات چه اقداماتی انجام نداده ایم که این حوادث اتفاق افتاده می افتد؟

‎درست است که بیش از 80 یا 90 درصد حوادث کوهستان نقش انسانی دارند و خود کوهنوردان باعث بوجود آمدن آن حادثه شده اند ولی شایسته است ما هم بعنوان مسئولین این بخش اهتمام بیشتری نسبت به پیشگیری از حوادث کوهنوردی داشته باشیم. وی با اشاره ای به چندین سال قبل ، زمانی که برای یک عملیات هیچ ارگانی حاضر به همکاری نبوده و هم اکنون با ارتباط خوبی که بین فدراسیون کوهنوردی و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر وجود دارد این مشکل حل شده است و هر دو ارگان در زمان عملیات با یکدیگر تعامل بسیار خوب و نزدیکی دارند .

‎    وی با بیان یک سوال از کوهنوردان خواستار همفکری از آنان در جهت رشد آموزش و پیشگیری از حوادث شدند : یک کوهنورد چقدر می تواند در کاهش حوادث کوهستان نقش داشته ایم یا بالعکس؟

‎     جهت کاهش و پیشگیری از حوادث کوهستان، ما بعنوان یک طبیعت گرد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

‎حوادث کوهستان و ایمن سازی مسیرهای پر حادثه را باید به کمک سایر ارگانها ایمن سازی نمود و نقش پر رنگ تشکیل کمیسیون ایمنی ارتفاعات شمالی تهران نمونه ای از این فعالیت ها است و از روسای محترم کمیته های جستجو و نجات استان ها درخواست نمود تا نسبت به تشکیل کمیسیون ایمنی بر اساس آیین نامه کمیته جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی در مدیریت بحران استانهای خود اهتمام ویژه ای داشته باشند تا دیگر شاهد حوادث تلخ در مناطق کوهستان نباشیم.

‎در ادامه اشاره ای به ستاد دماوند در تابستان 1402 انجام شد که با حضور مربیان کوهنوردی در ضلع جنوبی دماوند هیچ گونه پروازی جهت انتقال مصدومین کوهستان انجام نگرفت.

‎امیر طالبی مسئول بخش تیم های امداد و نجات باشگاهها و جستجوگران محلی با بیان ضرورت تشکیل تیم های باشگاهها و خود امدادی و آموزش جستجوگران محلی با همکاری کمیته همگانی مطالب مهمی خدمت حاضرین اعلام داشتند و در ادامه آقای رضا ایاز رییس کمیته همگانی فدراسیون کوهنوردی آمادگی خود را جهت آموزش دوره های همگانی برای جستجوگران محلی اعلام داشتند.

‎بخش ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان آقای رامین آزادمنش تاکید بر لزوم تشکیل این ستادها را الزامی دانسته و فرمودند این ستادها بازو و چشم هلال احمر در صحت حوادث را دارند و حضور این ستاد تاثیر بسیار زیادی در کاهش حوادث کوهستان دارد.

‎آزادمنش که خود نجاتگر جمعیت هلال احمر می باشد مسئولیت بخش ستاد کمیته جستجو و نجات را هم بعهده داشته و در عملیات های مختلف حوادث کوهستان فعلانه حضور دارد، وی بیان داشت آگاه سازی کوهنوردان از وضعیت ایمنی مسیرهای پر تردد، اطلاع رسانی به کوهنوردان در زمان شرایط بحرانی نقش بسیار زیادی در کاهش حوادث داشته است.

‎آقای امین حاجی کریم مسئول بخش روابط عمومی گزارشی از عملکرد کمیته و نحوه تنظیم و تکمیل فرم امتیاز دهی به روسای محترم را بیان فرمودند.

‎سرکار خانم کاشانی مسئول بخش آمار توضیحات و آموزش لازم جهت ارائه آمار حوادث و تاثیر مهم نسبت به ارائه آمار حوادث و هزینه های بالای عملیات های کوهستان نکاتی را بیان نمودند.

‎خانم سعیدی بخش تحقیقات گزارش مصوری از اقدامات این بخش را مطرح نمودند.

‎دکتر محمد کبادی، همدلی و انسجام بین فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر را دستاورد بزرگ دو خانواده وصف نمودند و ضمن اعلام آمار حوادث و فرایند پاسخگویی به حوادث را توضیح دادند و در زمینه حقوقی به مواردی اشاره نمودند. ایشان با ارائه گزارش حادثه و عملیات وسیع و بینظیر بین المللی در غار "تامس وانگ" تایلند(سال۱۳۹۷) با بی نظیر خواندن آن برای حضار و نمایش جزئیات عملیات حادثه به لزوم همدلی و هماهنگی مدیریتی و عملیاتی در حوادث وسیع کوهستان اشاره نمودند.

‎در این جلسه با دعوت از کمیته های همگانی و پناهگاه ها هر یک نکته نظرات خود را بیان نموده و آمادگی خود را نسبت به همکاری با کمیته جستجو و نجات اعلام داشتند.

‎در ادامه جلسه آقای امیر مظفری مدیر باشگاه کیاوش مشهد بعنوان باشگاه نمونه کشوری، که به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی تیم امداد و نجات نموده است اشاره به این امر نمودند که امدادگری کار عاشقانه است و تمامی امدادگران که با تجهیزات شخصی خود در عملیات های مختلف حضور پیدا می کنند فقط بخاطر علاقه شخصی و کمک به هموطنان و حس انساندوستی حضور می یابند. باشگاه کیاوش طی فراخوانی در سه مرحله توانسته است بیش از 200 نفر امدادگر داوطلب را آموزش و از سایر علاقمندان این عرصه دعوت به همکاری نماید. ایشان توانسته اند از ظرفیت مربیان و خودروهای آفرود سواران، نیروهای متخصص دیگر در این حوزه استفاده نمایند و در چندمین مرحله دوره های بازآموزی و آموزش رایگان توسط مربیان داوطلب به صورت رایگان انجام داده اند.

‎آقای خلیل آبادی مسئول کمیته جستجو و نجات استان لرستان گزارش کاملی از حادثه 3 آذر ماه سال 1402 در منطقه اشترانکوه ، قله سن بران به حاضرین ارائه دادند و استانها نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را بیان نمودند .

‎در پایان از استانهای برتر و پیشکسوتان کمیته های جستجو و نجات در سال 1401 تقدیر به عمل آمد که به ترتیب استانهایی که بر اساس اقدامات انجام گرفته در آیین نامه کمیته جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی توانسته بودند رتبه هایی اول تا سوم را کسب نمایند عبارتند از :

‎رتبه نخست :

‎ آقای یونس شرفی - کمیته جستجو و نجات استان آذربایجان شرقی

‎آقای ناصر خلیل آبادی - کمیته جستجو و نجات استان لرستان

‎آقای رمضانی - کمیته جستجو و نجات استان خوزستان

‎آقای رجبی- کمیته جستجو و نجات استان فارس

‎رتبه دوم :

‎آقای فتح اللهی - کمیته جستجو و نجات استان  چهار محال بختیاری

‎رتبه سوم :

‎آقای داود لشگری - کمیته جستجو و نجات استان  مازندران

‎امیر حسین خسروی – معاون عملیات جمعیت هلال احمر شمیرانات

‎آقای وحید بهرامی جهت دریافت نشان پر افتخار محمد اوراز و نجات جان کوهنورد در منطقه دارآباد

‎آقای وحید ملکی و ابوالفضل ابوالمعصومی و تقدیر از پیشکسوت عرصه امداد و نجات کوهستان آقای محمد تقی سیمیاری

‎میهمانان حاضر:

‎آقایان: خلیل آبادی – لرستان ، ابوالفضل ابوالمعصومی – مرکزی ، هومن فرزانه – همدان ، سجاد فتاحی – ایلام ، مهدی نظری -زنجان ، فتح اللهی -چهارمحال بختیاری ، یونس شرقی و محمد ابراهیم زاده – آذربایجان شرقی ، محمد ابراهیمی – خراسان شمالی ، وحید بهرامی ، حمید امامی – اصفهان ، عماد پیر صالحی - قم ، داود لشکری و وحید ملکی – مازندران ، غلامرضا اذربایجان و محمد تقی سیمیاری – قزوین ، محمد صدری علیرضا نامجو – کرمانشاه ، مسعود محمدی – هرمزگان ، کاظمی تبار -کهکیلویه و بویر احمد ، نجفی – سمنان ، احمد خنیفر – خوزستان ، مصطفی رجبی – فارس ، سرکار خانم شیرین زارع – گیلان و با حضور امیر مظفری مدیر باشگاه کیاوش در خراسان رضوی به عنوان باشگاه نمونه کشور در مدیریت و تشکیل تیم های امداد و نجات  حضور بهم رساندند.

عکس‌ها را در ادامه ملاحظه نمائید:

آلبوم تصاویر
ثبت نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فدراسيون کوه نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ايران در وب سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار استان ها
مشاهده همه
1403/02/13
آذربایجان شرقی : تقدیر از «میرعلی آقاسیدی» رئیس هیئت استان آذربایجان شرقی به عنوان معلم برتر
1403/02/11
تهران : دوره مربیگری درجه 2 صعودهای ورزشی آقایان و بانوان – تهران – خرداد ۱۴۰۳
1403/02/08
کرمان : گزارش تصویری / طرح استعدادیابی سنگ‌نوردی مهدکودک‌های استان کرمان
1403/02/04
تهران : جلسه مشترک مدیران باشگاه‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با سرپرست هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران
1403/02/03
فارس : پویش مردمی ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست
1403/02/02
فارس : گزارش تصویری روزهای پایانی (یک و دو اردیبهشت ۱۴۰۳) اردوی استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران / شیراز
1403/02/02
مازندران : گزارش تصویری / دوره باز آموزی مربیگری درجه ۲ و ۳ رشته کوه‌نوردی با اسکی / آقایان و بانوان / استان مازندران
1403/02/02
البرز : گزارش تصویری / برگزاری اردوی کشوری استعدادیابی، آموزشی و توانمندسازی هیمالیانوردی – قلل کهار وناز - استان البرز / 29 لغایت 31 فروردین 1403
1403/02/01
مازندران : دوره طراحی سالن صعودهای ورزشی پلور- مازندران / آقایان و بانوان /ادریبهشت ماه ۱۴۰۳
1403/02/01
فارس : گزارش تصویری / روز دوم اردوی استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران به میزبانی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس - شیراز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
اخبار استان ها
مشاهده همه
1403/02/13
آذربایجان شرقی : تقدیر از «میرعلی آقاسیدی» رئیس هیئت استان آذربایجان شرقی به عنوان معلم برتر
1403/02/11
تهران : دوره مربیگری درجه 2 صعودهای ورزشی آقایان و بانوان – تهران – خرداد ۱۴۰۳
1403/02/08
کرمان : گزارش تصویری / طرح استعدادیابی سنگ‌نوردی مهدکودک‌های استان کرمان
1403/02/04
تهران : جلسه مشترک مدیران باشگاه‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی با سرپرست هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران
1403/02/03
فارس : پویش مردمی ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست
1403/02/02
فارس : گزارش تصویری روزهای پایانی (یک و دو اردیبهشت ۱۴۰۳) اردوی استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران / شیراز
1403/02/02
مازندران : گزارش تصویری / دوره باز آموزی مربیگری درجه ۲ و ۳ رشته کوه‌نوردی با اسکی / آقایان و بانوان / استان مازندران
1403/02/02
البرز : گزارش تصویری / برگزاری اردوی کشوری استعدادیابی، آموزشی و توانمندسازی هیمالیانوردی – قلل کهار وناز - استان البرز / 29 لغایت 31 فروردین 1403
1403/02/01
مازندران : دوره طراحی سالن صعودهای ورزشی پلور- مازندران / آقایان و بانوان /ادریبهشت ماه ۱۴۰۳
1403/02/01
فارس : گزارش تصویری / روز دوم اردوی استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران به میزبانی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس - شیراز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳