pic's of main's title
سومین جشنواره صعودهای برتر سال 94

خلاصه گزارش

1395/04/14
3463
متن خبر

سومین جشنواره صعودهای برتر: برگزیدگان معرفی شدند

 

در آئین اختتامیه سومین جشنواره صعودهای برتر که دوشنبه 14 تیر ماه 95 از ساعت 17:30 الی 21 در سالن «شهید قندی» وزارت ارتباطات برگزار شد؛ بر اساس نظر هیئت داوران، برنامه‌ی «صعود زمستانی دره یخار دماوند» برنامه مشترک کوه‌نوردان زنجانی و گروه کوه‌نوردی تهران به سرپرستی «ابوالفضل زمانی» و با حضور «حسین مقدم» و «اکبر دلریش» به عنوان برنامه‌ی برگزیده جشنواره در حوزه «پیمایش» معرفی، تقدیر و «کلنگ نمادین» جشنواره ( از تولیدات جدید شرکت "هفت گوهر" ) توسط «رضا زارعی» رئیس فدراسیون و «رضا شهلائی» هیمالیانورد نام آشنا و «کوه‌نورد دوران» این دوره از جشنواره به اعضای این تیم اهداء شد. همچنین ...

برنامه «گشایش مسیر بیداد دیواره غربی علم کوه» به عنوان برنامه برگزیده داخلی در حوزه «فنی» معرفی و لوح تقدیر و یادبود جشنواره مزین به «کارابین نمادین» به اعضای این تیم؛ «فرشاد میجوجی»، «مرتضی نوروزی»، «بهرام فرخ زاد»، «علیرضا صلواتی‌ها»، «جلیل عباسی زاده»، «مسعود مهدی خواه» و لوح تقدیر به تصویربردار این گروه «محمود انصاری» اهداء گردید.

شایان ذکر است؛ این مراسم در ابتدا و پس از پخش تیزر جشنواره و مرور تصویری دو جشنواره‌ی گذشته، با سخنرانی «رضا زارعی» و توضیحاتی پیرامون رویکردهای برگزاری جشنواره صعودهای برتر همراه بود (متن سخنرانی بپیوست است) و در ادامه از «رسول کشوري» مدیریت شرکت تولید کفش «لاوان» به عنوان تولیدکننده نمونه و فعال، «داوود محمدی فرد» به عنوان برگزیده‌ی حوزه تألیف کتاب و مولف ده‌ها عنوان کتاب ارزشمند کوه‌نوردی، «ابوالفضل زمانی » به عنوان فعال محیط زیست در حوزه صیانت از یخچال‌های کوهستانی، «صدیقه مقدم» به عنوان کوه‌بانوی پیش‌کسوت، «حسن جواهرپور» به عنوان پیش‌کسوت اثرگذار و «رضا شهلائی» به عنوان هیمالیانورد و «کوه‌نورد دوران» با اهدای یادبود جشنواره و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

همچنین ضمن پخش فیلمی کوتاه از «محسن پورقاسم» که به رغم معلولیت در انگشتان دست، همت و تلاش ارزنده ای در سنگ‌نوردی داشته و موفق به صعود دیواره علم کوه نیز شده است؛ به عنوان نمونه‌ای از عزم راسخ، اراده و استقامت و تسلیم نشدن در برابر مصائب زندگی؛ تقدیر شد. همچنین با دعوت «محسن پورقاسم» از «سرتیپ محققی» یکی از خلبانان سرافراز و با سابقه هشت ساله دفاع مقدس به عنوان پشتیبان و حامی وی،  با اهدای لوح و یادبود جشنواره از سوی فدراسیون تجلیل گردید.

شایان ذکر است؛ با توجه به ایجاد «دفتر حفظ محیط زیست و توسعه پایدار» در وزارت ورزش و جوانان و معرفی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به عنوان «حامی محیط زیست در صیانت از گونه حیوانی کَل»؛ فیلمی از فعالیت های صورت گرفته سال گذشته توسط کارگروه محیط زیست فدراسیون به نمایش گذاشته شد. همچنین یادبودی به صورت پیکسل مزین به عنوان «یخچال ها، سدهای بی دیوار» در راستای فعالیت های تبلیغاتی زیست محیطی به کلیه شرکت کنندگان اهدا گردید.

در ادامه‌ی مراسم و پس از پخش فیلم معرفی و تقدیر از «حسن نجاریان»، «پروین رضایی»، «ناصر جنانی»، «یونس رضا خانی» و «امیرحسین جابرانصاری» به عنوان هیئت داوران جشنواره‌ی سوم، بیانیه هیئت داوران در خصوص رویکرد و نحوه‌ی ارزیابی صعودها توسط «حسن نجاریان» قرائت شد. ( متن بیانیه بپیوست است)

پس از گزارش و توضیحات هیئت داوران؛ برنامه‌ها در حوزه‌ی «پيمايش»، «صعودهای خارجی» و «فني / داخلي» ابتدا با نمایش فیلمی کوتاه و سپس حضور اعضای تیم روی صحنه و تقدیر از آنها به این شرح انجام شد:

نامزدها در بخش پیمایش جهت دریافت کلنگ نمادین جشنواره:

الف: صعود زمستانی دره یخار به سرپرستی ابوالفضل زمانی

آقایان: ۱-ابوالفضل زمانی ۲ -حسین مقدم ۳ -اکبر دلریش

ب: صعود زمستانی دره یخار دهلیز مرکزی آلپ تبریز

۱-حجت آزادی ۲ -محمد فرشباف ۳ -آیدین سالم دل 4 -سعید سالم دل ۵ -رامین اسکندر جعفر زاده ۶ -قادر مرادی

ج: صعود زمستانی یک روزه یخچال سبلان

اقایان ۱ -اسماعیل عباسیان سرپرست ۲ -یوسف جعفر پور

نامزدها در بخش فنی(داخلی) جهت دریافت کارابین نمادین جشنواره:

الف: گشایش مسیر بیداد دیواره غربی علم کوه

تیم گشایش مسیر: 1- مرتضی نوروزی 2- جلیل عباسی زاده 3- علی صلواتی ها 4- فرشاد میجوجی 5- بهرام فرخزاد
تیم پشتیبان:1- محمود انصاری 2- مسعود مهدی خواه

ب: گشایش مسیر زعفری دیواره شمالی علم کوه

آقایان: ۱ -پژمان زعفری (سرپرست) ۲ -حسین شریفی(مسئول فنی) ۳-حسن شریفی 4-خانم نسیم عشقی

- صعودهای برون مرزی (بخش جنبی)

الف: گشایش مسیر جدید دیواره کارامبونی در ماداگاسکار آفریقا که به عنوان صعود برتر فنی در بخش برون مرزی برگزیده شد و یادبود و تقدیر نامه جشنواره به ایشان اهداء گردید.

آقایان: ۱ -حسن گرامی ۲ -حمید رضا شفقی ۳ -فرشاد میجوجی

ب: گشایش مسیر ایرانیان مالزی شاخ اژدها

تیم گشایش: ۱ -محمود قویدل سرپرست ۲ -علی رستمی 3-سید حمید هاشمی 4 -حسين عاطفی نژاد

تیم پشتیبانی: 1 -نیما پارسا 2 –نصراله طاهری3 -شهلا گشتاسبی 4 -لیلا پیروی 5 -ملکان ولی زاده
 

در مجموع؛ برنامه «گشایش مسیر بیداد دیواره غربی علم کوه» به عنوان برنامه برگزیده داخلی در حوزه «فنی» معرفی و لوح تقدیر و یادبود جشنواره مزین به «کارابین نمادین» به اعضای این تیم «فرشاد میجوجی»،«مرتضی نوروزی»، «بهرام فرخ زاد»، «علیرضا صلواتی‌ها»، «جلیل عباسی زاده»، «مسعود مهدی خواه» و لوح تقدیر به تصویربردار این گروه «محمود انصاری» اهداء گردید.

و در نهایت نیز با ارائه اسم تیم برگزیده از سوی «حسن نجاریان» رئیس هیئت داوران و اعلام توسط کوه‌نورد دوران «رضا شهلائی»؛ برنامه‌ی «صعود زمستانی دره یخار دماوند» برنامه مشترک کوه‌نوردان زنجانی و گروه کوه‌نوردی تهران به سرپرستی «ابوالفضل زمانی» و با حضور «حسین مقدم» و «اکبر دلریش» به عنوان برنامه‌ی برگزیده جشنواره در حوزه «پیمایش» معرفی، تقدیر و «کلنگ نمادین» جشنواره ( از تولیدات جدید شرکت "هفت گوهر" ) توسط «رضا زارعی» رئیس فدراسیون و «رضا شهلائی» هیمالیانورد نام آشنا و «کوه‌نورد دوران» این دوره از جشنواره به اعضای این تیم اهداء شد.

همچنین «کلنگ نمادین جشنواره» به پیش کسوتان «صدیقه مقدم» و «حسن جواهرپور»، امید به زندگی؛ «محسن پورقاسم» و کوه‌نورد دوران؛ «رضا شهلائی» اعطا شد.

این مراسم با پذیرایی افطار از حضار به پایان رسید.

بیانیه هیئت داوران سومین جشنواره صعودهای برتر
 تهیه و تنظیم و قرائت توسط رئیس هیئت داوران «حسن نجاریان»

بنام خدا

با کسب اجازه از محضر پیشکسوتان  و هموار سازندگان مسیر دشوار رشد کوهنوردی، عزیزانی که با فعالیت شجاعانه، ماندن و عاشقانه زیستن را معنا بخشیدند.

خرسندیم از اینکه امسال این افتخار نصیب بنده و دوستان پر مهرم گردید. تا مشتاقانه و موشکافانه تلاش ارزنده شما را مشاهده کنند:

 از اشتر تا سکه نو، منشاد تا میل برفخانه،  یک روزه های بی نقص آبشار نوا تا همدانیها و ۴۸ ، سبلان سرد، تا افریقا و مالزی گرم  شانه به شانه ی شما، درد پاهای بی کفش در زمستان علم را چشیده، زندگی بی سرپناه و  حسرت جرعه ای آب گرم را تجربه کنیم.  با این اعتقاد عمیق که از دست دادن تار مویی نیرزد به صد افتخار.

     زمانی که انتخاب بهترین های این دوره جشنواره به ما محول گردید، بر آن شدیم بدور از نقطه نظرات شخصی منصفانه قضاوت کنیم.  ای کاش امکان آن بود که جایزه های بیشتری به تلاش های  ارزنده همنوردان اختصاص داد.

 هدف انتخاب:

 رشد صعود های داخلی، نوآوری و خلاقیت در صعود، صعود پاک، کار نو، بهره گیری درست از ابزار، سلامت در اجرا، تغذیه پاک و مناسب، تدوین فیلم وگزارش کامل.

بر این اساس تعدادی از گزارشات در مرحله اول کنار گذاشته شد، تنوع و کیفیت ارسالی مناسب و کامل بود. امیدوارم  بیشتر بیاموزیم.

۱- بررسی دقیق و جامع قبل اجرا، نگاه درست به تمرینات دشوار و مناسب هر برنامه، شناخت نفرات و چک لوازم.

 ۲- اجرای مناسب، نگاه درست به مسیر و نفرات، روحیه ی پذیرش عدم موفقیت احتمالی در برنامه.

 ۳- ثبت مستند فعالیت انجام شده با مختصات و تصاویر گویا، کادر بندی مناسب و دقیق خصوصا از ابتدای کار و نقاط حساس، بطور مثال اگر کار گشایش است از روند تلاش، نقاط دشوار و انتهای کار.

به همان شکل اعلامی گزارشات رسیده به سه بخش دسته بندی گردید: پیمایش، فنی و صعود خارجی.

 در بخش پیمایش و صعود های فنی:

 گزارشات رسیده:

 عبور زمستانه از خط الراس اشتر به سکه نو، برج میل برفخانه یزد، دو صعود زمستانه به قله دماوند از دره یخار، دهلیز سیاه سنگ مسیر نو، صعود یک روزه زمستانه به یخچال شمالی سبلان، صعود زمستانه خط الراس اشتران کوه، دو صعود دیواره علم کوه شمالی و غربی و گشایش مسیر اورمزد در کهکیلویه و بویر احمد.

در بخش صعود های خارجی: 

دو گشایش بروی دیواره شاخ اژدها در مالزی و کارامبونی در افریقا صعود قله اوشبا و زمستانی قله کازبک مورد توجه قرار گرفت.

      در پایان امید بر این است در سال آینده شاهد صعود زمستانه به مناطق بکر و دست نخورده ایران زمین باشیم، چون خط الراس علم کوه از سیاه قوک به دندان اژدها تا شانه کوه و گرده، دنا، اشتران کوه یا دیواره سه شاخ جوپار و.... باشیم.

       همنوردان! صعود های یک روزه زیادی دریافت گردید، که امیدواریم گزارش این تلاش ها در دسترس جوانان قرار بگیرد. فعالیت های ارزنده ای چون صعود یک روزه ی دیواره علم مسیر ۴۸ ، همدانیها، آبشار نوا و...

داوران این دوره همنوردان:

خانم  پروین رضایی و آقایان یونس رضا خانی، ناصر جنانی، امیر جابر انصاری و خاک پای عاشقان کوه هاحسن نجاریان.

با سپاس از تمامی پاک دلانی که به کوه به دیده احترام می نگرند.

و چیزی بجا نمی گذارند جز ردی بر برف

و چیزی نمی گیرند جز عکس!

 

 

 

ثبت نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فدراسيون کوه نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ايران در وب سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار استان ها
مشاهده همه
1403/01/26
همدان : گزارش تصویری / همدان میزبان مربیان درجه۳ برف و یخ
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/07
خراسان شمالی : گزارش‌هایی از برنامه‌های مهتاب‌نوردی استان خراسان شمالی
1403/01/06
همدان : دوره بازآموزی مربیان درجه 2 برف و یخ آقایان و بانوان
1403/01/06
فارس : اردوی استعدادیابی / پسران و دختران / استان فارس / ۳۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
1403/01/05
همدان : چهار دوره بازآموزی مربیان درجه ۳ برف و یخ آقایان و بانوان
1402/12/29
اصفهان : ستاد پیشگیری حوادث کوهستان در کوه صفه تشکیل شد
1402/12/29
اصفهان : آیین استقبال از قهرمان یخ‌نوردی جهان در اصفهان برگزار شد
1402/12/27
خوزستان : تسلیت به جناب آقای «عبدالرضا سپهری» رئیس هیئت استان «خوزستان»
اخبار استان ها
مشاهده همه
1403/01/26
همدان : گزارش تصویری / همدان میزبان مربیان درجه۳ برف و یخ
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/07
خراسان شمالی : گزارش‌هایی از برنامه‌های مهتاب‌نوردی استان خراسان شمالی
1403/01/06
همدان : دوره بازآموزی مربیان درجه 2 برف و یخ آقایان و بانوان
1403/01/06
فارس : اردوی استعدادیابی / پسران و دختران / استان فارس / ۳۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
1403/01/05
همدان : چهار دوره بازآموزی مربیان درجه ۳ برف و یخ آقایان و بانوان
1402/12/29
اصفهان : ستاد پیشگیری حوادث کوهستان در کوه صفه تشکیل شد
1402/12/29
اصفهان : آیین استقبال از قهرمان یخ‌نوردی جهان در اصفهان برگزار شد
1402/12/27
خوزستان : تسلیت به جناب آقای «عبدالرضا سپهری» رئیس هیئت استان «خوزستان»