pic's of main's title
گزارش برگزاری آئین اختتامیه «هشتمین جشنواره صعودهای برتر»

1400/09/15
4499
متن خبر

در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره صعودهای برتر که  به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، به صورت محدود در روز دوشنبه 15 آذر ماه 1400 از  ساعت 14 الی 17 در سالن «فارسی» آکادمی ملی المپیک برگزار شد؛ بر اساس نظر هیئت داوران، در حوزه «کوه‌نوردی» 3 برنامه انتخاب شدند، اما بنا بر دیدگاه و معیارهای داوران، در این دوره از جشنواره هیچ یک از برنامه‌های منتخب، به عنوان برگزیده حائز دریافت «کلنگ نمادین» جشنواره نشدند!

شایان ذکر است؛ بر اساس نظر هیئت داوران، در این دوره از جشنواره، و در بخش «دیواره نوردی»، برنامه‌ی «صعود زمستانی دیواره علم کوه مسیر همدانی‌ها» به عنوان برنامه برتر این بخش، حائز «کارابین نمادین» جشنواره گردید.

مشروح مراسم :

این مراسم در ابتدا و پس از پخش تیزر جشنواره و مرور تصویری هفت جشنواره‌ی گذشته، با اجرای «حسین رضایی» و سپس سخنرانی «رضا زارعی» رئیس فدراسیون و توضیحاتی پیرامون رویکردهای ادوار برگزاری جشنواره صعودهای برتر ادامه یافت .

در ادامه و به عنوان اولین آیتم، به جهت مجاورت زمانی با 20 آذر ماه، کلیپی در گرامیداشت روز جهانی کوهستان و تأکید بر صیانت از محیط زیست و کوه ها پخش شد.

سپس بیانیه هیئت داوران توسط «محمود شعاعی» رئیس هیئت داوران قرائت شد که مشروح این بیانیه را در ادامه از نظر می گذرانید.

پس  از قرائت بیانیه «هیئت داوران»، از اعضای این هیئت؛ «محمود شعاعی» ( رئیس هیئت داوران)،‌ «مهدی جباریان»، «ابوالفضل زمانی»، «مهدی سهیل فرید»، «فاطمه فرید» و «غلامحسن نیکونام» با اهدای یادبود جشنواره و لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

 در ادامه و در بخش جنبی جشنواره، طبق سنوات و ادوار قبلی، به عنوان مجال و فرصتی ارزشمند، تعدادی از فعالان و اثرگذاران کوهنوردی و صعودهای ورزشی به شرح ذیل، توسط فدراسیون با اهدای یادبود جشنواره و لوح تقدیر، مورد تجلیل قرار گرفتند:

* «علی بهمنی» مدیرعامل محترم شرکت «کهبد» به عنوان تولیدکننده نمونه و فعال

* «امیرحسین رحیمی ریسه» به عنوان برگزیده‌ی حوزه  رسانه،

* «حسین عبیری گلپایگانی» به عنوان تلاشگر و داوطلب فعال و دلسوز در حفظ محیط زیست،

* «عصمت گنجعلی پور» به عنوان بانوی اثرگذار در حوزه سنگ‌نوردی

* «محمود نظریان» به عنوان پیش‌کسوتان اثرگذار در حوزه کوه نوردی

* «حسن نجاتیان» به عنوان «کوه‌نورد دوران»،

* و «یونس فیضی» کوهنورد معلول از ناحیه دوپا، که همت و تلاش ارزنده ای در کوه نوردی و صعود به قلل داخلی به ویژه صعود به قله دماوند فقط با دو دست داشته است؛ به عنوان نمونه‌ای از عزم راسخ، اراده، استقامت و امید به زندگی؛ تقدیر شد.

شایان ذکر است؛ در ادامه بخش جنبی جشنواره از افراد ذیل به عنوان «بخش ویژه» تقدیر و اهدای لوح و یادبود جشنواره تجلیل شدند:

* «امین هزینی» به جهت فرود با چتر بر فراز «دماوند» 

* «فرشاد میجوجی» به جهت پرش از فراز «علم کوه» و «بیستون»

* «امین دهقان» فاتح قله اورست بام دنیا

* فاتحان قله 8163 متری «ماناسلو»؛ «حسین بهمن‌یار»، «محمدجواد اکبری»، «معین عباسی»، «آتوسا معنوی»،«کتایون محمودی‌فر» و «افسانه حسامی‌فرد»

* و همچنین؛ دو کوهنورد به نام‌های «ناصر احدی» و «مجتبی قاسم زاده» نجاتگران ایثارگر کوهستان از «نقده»

در ادامه؛ پس از گزارش و توضیحات هیئت داوران؛ برنامه‌ها در حوزه‌ی «دیواره‌نوردی» و «کوه‌نوردی» ابتدا با نمایش فیلمی کوتاه و سپس حضور اعضای تیم روی صحنه و تقدیر از آنها به این شرح انجام شد:

*** بخش «دیواره‌نوردی»:

برنامه‌ی «صعود زمستانی دیواره علم کوه مسیر همدانی‌ها» متشکل از: «سعید عریان پور» و «وحید محمودی» به عنوان برنامه برتر این بخش، حائز «کارابین نمادین» جشنواره گردید.

* بر اساس نظر هیئت داوران که توسط «کوه نورد دوران» قرائت شد (متن را ادامه خواهید خواند)، در این دوره از جشنواره، و در بخش «کوهنوردی» برنامه ای برگزیده و شایسته ی دریافت «کلنگ نمادین جشنواره» نشد و 3 برنامه‌ی منتخب به شرح ذیل با اهدای یادبود جشنواره و لوح، مورد تقدیر قرار گرفتند:

*** بخش «کوه‌نوردی» :

منتخب و شایسته تقدیر : (بدون تقدم و تأخر)

-پیمایش زمستانی خط الراس زردکوه بختیاری / اسامی تیم: «خسرو حمصی»، «ابوالفضل سیفی نژاد»، «ابوالفضل ملااکبری» و 8 نفر تیم پشتیبانی

-زمستانی خط الراس علم‌کوه به دیوچال / اسامی تیم: «امیر پاینده»، «محمد حسینی شعار» و یک نفر پشتیبان

-زمستانه خط الراس خرسان به دیوچال از گرده / اسامی تیم: «سعید اصفهانی»، «مهدی آزاد فلاح» و «حمید چراغی»

همچنین در این بخش؛ «پیمایش زمستانه خط الراس  خرو نرو» به عنوان «صعود قابل تحسین از دیدگاه هیئت داوران» معرفی شده است. اسامی تیم: «مرتضی نوری»، «سعید نصیری»، «آتوسا معنوی»، «حسین ناطقی»، «مهدی یزدانیان» و 8 نفر تیم پشتیبانی

این مراسم با پذیرایی از حضار معطوف به شیوه نامه های بهداشتی به پایان رسید.

گزارش تصویری جشنواره به زودی منتشر می‌شود.

بیانیه هیئت داوران هشتمین جشنواره صعودهای برتر را نیز می توانید در ادامه ملاحظه نمائید: ...

بیانیه پایانی هیات داوران هشتمین جشنواره صعودهای برتر ایران آذر 1400

بنام خالق کوهستان

همه می‌دانیم که کوهنوردی ورزش نیست بلکه یک روش زیستن است. و در روش زیستن آنچه که مهم است رسیدن به کمال خواهد بود. ما رقابت می کنیم اما با خود. رقابت بهانه ایست برای روبرو شدن با نقاط ضعفمان تا راهی باشد برای رسیدن به فردای بهتر. امید که در این مسیر پایدار باشیم.

جشنواره مسیر است نه مقصد. ویترینی که آئینه دار تلاش های ماست، تا با بکارگیری تجربه در کنار دانش، روش های نوین را با روح خلاقیت و انسانیت عجین نموده و در معرض جامعه ورزش کوهنوردی قرار دهیم. جشنواره به ما آموخت برای "دل" خود آرزوهایمان را خاطره کنیم و تا میتوانیم بهترینِ خودمان باشیم.  اینجا در واقع محفلی برای انتقال تجربه، ارائه دیدگاه ها، تلاقی سبک‌ها و بستر آموزش از موفقیت ها و شکست هاست. و البته بهانه ای برای دیدار و گرد هم آمدن اهالی ورزشمان. فرصتی فراهم می شود تا تلاش مان را به تصویر بکشیم و خود را در تیررس نظرات قرار دهیم. این است مسیر رشد و بلوغ در ورزشی که آنرا زندگی خطاب کردیم.

جشنواره صعودهای برتر از ابتدا با اهدافی چون تسهیل پیشرفت کوهنوردی، دیده شدن و قدردانی، راهنمایی انجام صعودهای متمایز و مشخص کردن بهترین تلاشهای انجام شده با تکیه بر معیارهای زیر ایجاد گردید:

-          انجام کار تیمی

-          احترام به محیط زیست

-          پرهیز از مسیرهای خطرناک (مدیریت ریسک)

-          سطح بالا از توانمندی فنی

-          دارا بودن روحیه خلاقیت در انتخاب مسیرهای کوهستانی و انجام صعود

-          احترام به مردم، هم تیمی ها، سایر کوهنوردان در منطقه، مردم محلی، باربران و شرکت های خدماتی

 

-          احترام به نسل های آینده و نیاز آنها به بهره برداری از همان منابع و امکان بهره برداری ایشان از آن تجارب.

در این راستا و با توجه به برنامه های ارسالی به جشنواره، پس از برگزاری جلسات بررسی متعدد با معیارهای مذکور،  برنامه هایی که در هر مرحله از بررسی شایسته تر بودند به قسمت بعدی راه یافتند. در نهایت ضمن تقدیر از تمامی کوهنوردان و تلاشهای ارزنده ایشان، برنامه های زیر در بخش کوهنوردی به عنوان برنامه های برتر شناسایی شدند:

-          پیمایش گرده آلمانها علم کوه به دیوچال (دو برنامه)

-          خط الراس زرد کوه

همچنین ما در این دوره بر آن بودیم تا سعی کنیم شیوه کوهنوردی را به سمت شیوه های نوین و سبک بار، و آنچه که در کوهنوردی روز دنیا انجام می شود تغییر دهیم و این پیام را به همنوردان برسانیم که می توان با نگاهی بهتر به دنبال ارتقای سبک صعود و استفاده از ظرفیت کم‌نظیر کوهستانی ایران زمین بود. به دلیل همین دیدگاه، علاوه بر صعودهای برتر معرفی شده در این دوره، پیمایش خط الراس خرونرو نیز به عنوان برنامه کوهنوردی "مورد تحسین" هیات داوران انتخاب گردید.

در بخش دیواره نوردی نیز صعودهای مختلف و با ارزشی به جشنواره معرفی شده بودند که از میان فعالیت های انجام شده، برنامه صعود زمستانی مسیر همدانی های دیواره علم کوه به عنوان صعود منتخب این بخش معرفی شده است.

***

و متن قرائت شده توسط کوه نورد دوران به نقل از «هیئت داوران» در عدم انتخاب برنامه ای که حائز کلنگ نمادین جشنواره شود:

با سلام و خدا قوت به همه همنوردان

همانگونه که میدانیم روح جشنواره صعودهای برتر بر محوریت صعودهای خاص و دیدگاههای نو در انتخاب مقاصد، اجرای متمایز، اتمام سلامت و پاک مسیرها استوار است.

اذعان می نماییم که صعودهایی بسیار جذاب، جسورانه و طاقت فرسایی انجام شده و به این دوره از جشنواره ارسال گردید که نشان از توان و قابلیت بالای همنوردان بود.

اما هیات داوران در این زمینه که «صعودی متمایز و با تاکید بر خلاقیت و نگاهی نو انجام گردیده باشد» به اجماع نرسیده و بدین منظور با احترام به تمامی صعودها و صعودکنندگان، کلنگ نمادین را اهدا نمی نماید.

امید است در سالهای آتی با توجه بیش از پیش به نگاه‌های نو، شاهد استفاده بهتر از ظرفیت کوهستان و کوهنوردان ایران زمین باشیم.

با تقدیم احترام

هیات داوران هشتمین دوره جشنواره صعودهای برتر

آذر ۱۴۰۰

 

 

 

 


ثبت نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فدراسيون کوه نوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ايران در وب سایت منتشر خواهد شد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

مهمترین خبر ها
1403/01/30

گزارش تصویری / بازآموزی مربیگری درجه ۳ یخ و برف، بانوان، استان همدان، یادبود مربی گرامی، زنده یاد «سیده مینا رضوی»

1403/01/30

گزارش تصویری / بازآموزی مربیگری درجه ۳ یخ و برف، آقایان، استان همدان

1403/01/30

آغاز اردوهای استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران

1403/01/29

جلسه ارائه عملکرد کمیته‌های صعودهای ورزشی و‌ مسابقات در سال ۱۴۰۲

1403/01/29

اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس در بخش دختران

1403/01/29

نخستین جلسه سال۱۴۰۳ کمیته فنی / تقدیر از فعالیت‌ها و اعطای احکام اعضای جدید

1403/01/29

جلسه مسئول کمیته همگانی فدراسیون و مسئولین استان مازندران جهت هماهنگی برگزاری کنگره تخصصی کمیته‌های همگانی هیئت‌های استانی

1403/01/28

آغاز اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس

1403/01/27

بارگذاری عکس در پرتال متقاضیان حکم مربی راهنمای سطح باشگاه

1403/01/27

بیانیه در خصوص واکنش و پاسخ قاطع علیه رژیم صهیونیستی

اخبار استان ها
مشاهده همه
1403/01/30
فارس : آغاز اردوهای استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران
1403/01/30
همدان : گزارش تصویری / بازآموزی مربیگری درجه ۳ یخ و برف، بانوان، استان همدان، یادبود مربی گرامی، زنده یاد «سیده مینا رضوی»
1403/01/29
فارس : اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس در بخش دختران
1403/01/28
فارس : آغاز اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس
1403/01/26
همدان : گزارش تصویری / همدان میزبان مربیان درجه۳ برف و یخ
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/07
خراسان شمالی : گزارش‌هایی از برنامه‌های مهتاب‌نوردی استان خراسان شمالی
1403/01/06
همدان : دوره بازآموزی مربیان درجه 2 برف و یخ آقایان و بانوان
1403/01/06
فارس : اردوی استعدادیابی / پسران و دختران / استان فارس / ۳۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
اخبار استان ها
مشاهده همه
1403/01/30
فارس : آغاز اردوهای استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران
1403/01/30
همدان : گزارش تصویری / بازآموزی مربیگری درجه ۳ یخ و برف، بانوان، استان همدان، یادبود مربی گرامی، زنده یاد «سیده مینا رضوی»
1403/01/29
فارس : اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس در بخش دختران
1403/01/28
فارس : آغاز اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس
1403/01/26
همدان : گزارش تصویری / همدان میزبان مربیان درجه۳ برف و یخ
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/25
خراسان شمالی : مسابقات سنگ‌نوردی بولدرینگ سه مرحله ای جام خراسان در خراسان شمالی / گرامی‌داشت مربی و مدرس پیشکسوت؛ حسین پیل‌پا / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
1403/01/07
خراسان شمالی : گزارش‌هایی از برنامه‌های مهتاب‌نوردی استان خراسان شمالی
1403/01/06
همدان : دوره بازآموزی مربیان درجه 2 برف و یخ آقایان و بانوان
1403/01/06
فارس : اردوی استعدادیابی / پسران و دختران / استان فارس / ۳۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
مهمترین خبر ها
1403/01/30

گزارش تصویری / بازآموزی مربیگری درجه ۳ یخ و برف، بانوان، استان همدان، یادبود مربی گرامی، زنده یاد «سیده مینا رضوی»

1403/01/30

گزارش تصویری / بازآموزی مربیگری درجه ۳ یخ و برف، آقایان، استان همدان

1403/01/30

آغاز اردوهای استعدادیابی کشوری در دو بخش دختران و پسران

1403/01/29

جلسه ارائه عملکرد کمیته‌های صعودهای ورزشی و‌ مسابقات در سال ۱۴۰۲

1403/01/29

اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس در بخش دختران

1403/01/29

نخستین جلسه سال۱۴۰۳ کمیته فنی / تقدیر از فعالیت‌ها و اعطای احکام اعضای جدید

1403/01/29

جلسه مسئول کمیته همگانی فدراسیون و مسئولین استان مازندران جهت هماهنگی برگزاری کنگره تخصصی کمیته‌های همگانی هیئت‌های استانی

1403/01/28

آغاز اردوی استعدادیابی هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان فارس

1403/01/27

بارگذاری عکس در پرتال متقاضیان حکم مربی راهنمای سطح باشگاه

1403/01/27

بیانیه در خصوص واکنش و پاسخ قاطع علیه رژیم صهیونیستی